Jak efektywnie rekrutować różne grupy pracowników?
Właściciele firm usługowych lub produkcyjnych zazwyczaj nie są dobrze przygotowani do skutecznej realizacji procesu rekrutacyjnego. Zwłaszcza, jeżeli rekrutacja w danej firmie to wyłącznie wydarzenie akcyjne. Obecnie na rynek pracy wchodzą przedstawiciele pokolenia Y i Z, wychowanego w rzeczywistości wirtualnej, która stanowi dla nich tę właściwą rzeczywistość. Praca jest dla nich bardzo ważna, ale… wcale nie najważniejsza. Raczej chcieliby żyć zgodnie z filozofią work-life balance.
Osoby z generacji Y i Z podchodzą do swoich obowiązków zadaniowo, często do ich wykonania wykorzystują technologię i Internet (zwłaszcza pokolenie Z). Są kreatywne, elastyczne i, zazwyczaj, dość komunikatywne. A od pracodawcy… oczekują sporo. I chcą się rozwijać.
Jeśli chcesz efektywnie zrekrutować osoby z generacji Y i Z, zatroszcz się o nie. Obecnie żyjemy w świecie, gdzie rynek zdominowali pracownicy, a nie pracodawcy. Właśnie dlatego potencjalni kandydaci coraz większą wagę przywiązują do tego, czy firma w procesie rekrutacyjnym dba o relacje z osobami ubiegającymi się o pracę, a więc czy ogłoszenie o pracę jest przejrzyste i zgodne z faktycznymi oczekiwaniami (zarówno pracodawcy, jak i pracownika), czy informuje o wynikach w terminie i czy atmosfera podczas rozmowy jest pełna wzajemnego szacunku i kultury osobistej.
Na początku zadbaj o publikowane ogłoszenie. Powinno być przejrzyste i jasno informować potencjalnego pracownika, co od niego oczekujesz i – CO OFERUJESZ. Pamiętaj, że nic tak bardzo nie zniechęca kandydatów przeglądających ogłoszenia o pracę, jak brak nazwy pracodawcy (popularne rekrutacje ukryte). Pracownicy szukają na rynku pracy firm, na temat których dostępne są informacje o jakości pracy, procesach rekrutacyjnych czy atmosferze w firmie. Ważna jest także lokalizacja – generacja Y i Z to ludzie, którzy na pewno nie będą dojeżdżali do pracy na drugi koniec dużego miasta. Nie bez znaczenia jest także znajomość marki na rynku.
Atmosfera podczas spotkania rekrutacyjnego także nie powinna pozostawiać wiele do życzenia. Obie strony (również, a może i przede wszystkim!, strona pracodawcy) powinny odnosić się do siebie z szacunkiem i kulturą. Warto także zadbać o luźną atmosferę i wywołanie w potencjalnym pracowniku poczucia, że firma zawsze ustawiona jest frontem, nie tylko w stosunku do Klienta, ale również zespołu.
Generacja Y i Z szuka stałego rozwoju. Chce pracować w zgranym zespole, gdzie możliwa jest efektywna i wielokierunkowa wymiana wiedzy oraz praca zespołowa. Raczej wolą videokonferencje i platformy umożliwiające skuteczną komunikację między członkami teamu, aniżeli standardowe zebrania i odprawy.
Jeżeli chcesz efektywnie zrekrutować pracowników z generacji Y i Z, prawdopodobnie będziesz musiał zrewidować swoje wyobrażenie na temat rekrutacji i tego, która strona w procesie rekrutacyjnym znajduje się w lepszym położeniu. A jeśli nie wiesz, jak poprawnie i skutecznie przeprowadzić proces rekrutacyjny, napisz do nas (apc@apcinstytut.pl) – zajmiemy się tym!