Tajemnica sukcesu silnego zespołu sprzedażowego
Silny zespół sprzedażowy to podstawa sukcesu każdego przedsiębiorstwa To, jak funkcjonuje, nierzadko wpływa na sposób działania całej firmy! Dział handlowy jest bowiem jednym z najważniejszych działów – generuje przychody, pozyskuje nowych Klientów, a także reprezentuje firmę na zewnątrz. Zbudowanie odpowiedniego, mocnego zespołu sprzedażowego to jeden z głównych celów, jakie powinien sobie postawić właściciel firmy czy szef Działu sprzedaży. To właśnie od podjętych przez niego decyzji na etapie rekrutacji pracowników zależy przyszłość przedsiębiorstwa i wykonanie (czy też niewykonanie) planów sprzedażowych. Jak zatem zbudować silny zespół handlowy?
Sytuacja idealna to taka, kiedy zespół sprzedażowy składa się z wyspecjalizowanych i silnie zmotywowanych pracowników, którzy najchętniej pracę traktują jak swój drugi dom i są silnie oddani oraz lojalni firmie, w której pracują. Jak to jednak często bywa, ideały swoje, życie swoje – taka sytuacja zdarza się naprawdę rzadko. Właśnie dlatego należy znaleźć właściwe rozwiązania w sytuacji, w której zmuszeni jesteśmy działać. Każdy jeden handlowiec to cegiełka do zbudowania silnego zespołu sprzedażowego – i o każdego z tych handlowców należy zadbać we właściwy sposób. By zbudować dobry zespół, należy przede wszystkich zrozumieć potrzeby i motywacje swoich handlowców – na każdego z nich bowiem będą działać zupełnie różne argumenty. Jeżeli dowiemy się o swoich pracownikach więcej, wtedy znacznie bardziej efektywnie będziemy mogli przydzielać im zadania zgodne z ich zainteresowaniami i talentami, a sami handlowcy będą się świetnie uzupełniać wiedzą, kompetencjami i doświadczeniem. Jeżeli pominiemy ten podstawowy etap jakim jest swoiste zebranie wywiadu wśród pracowników i poznanie ich bliżej, wtedy być może trafimy na wybitnie uzdolnione i zmotywowane jednostki, które będą błyszczeć wśród pozostałej części zespołu i skutecznie wykonywać plan sprzedażowy, ale w ten sposób nie zbudujemy silnego zespołu handlowego, a jedynie pogłębimy demotywację i spowolnimy proces powstawania wspólnych celów oraz wartości.
By do tego nie dopuścić, należy każdemu handlowcowi pomagać piąć się wyżej, wychodzić z jego własnej strefy komfortu i osiągać coraz lepsze wyniki sprzedażowe. Kluczem do zbudowania silnego zespołu nie jest mówienie, a przede wszystkim słuchanie, zrozumienie i otwarcie się na pracownika. Wyszukiwanie jego mocnych cech i rozwijanie ich, ale także dostrzeganie tych słabszych i pomoc w ich przezwyciężeniu.